Špeciálne bezpečnostné prvky zabezpečujú, že batéria v čase nehody neexploduje. Aj vy ste uverili tomu, že by mohla vybuchnúť? Aké ďalšie mýty sa šíria o elektromobiloch a prečo im neveriť, to sa dozviete v tomto článku.

Mýtus č. 1: Elektrické vozidlá nie sú pre životné prostredie lepšie ako autá so spaľovacími motormi
Veľkú rolu v ekologickom dopade zohráva zdroj elektriny, ktorá sa používa na výrobu vozidla a nabíjanie. Platí pritom, že ak elektrina pochádza z obnoviteľných zdrojov, ako sú biomasa, slnko či vietor, stopa je menšia.
Ak sa na výrobu elektriny využívajú zdroje ako uhlie či zemný plyn, pre životné prostredie je to väčšia záťaž. Avšak v porovnaní s benzínovým alebo naftovým vozidlom vyprodukuje elektromobil o 65- až 80-tisíc viac neutrálnych kilometrov (nulové vypúšťanie CO2). To znamená, že ich ekologická stopa je podstatne priaznivejšia.
Tvrdiť teda, že elektromobily sú pre životné prostredie rovnako škodlivé ako vozidlá so spaľovacím motorom, je nesprávne.

Mýtus č. 2: Sú oveľa drahšie než iné vozidlá
Je pravda, že oproti spaľovacím vozidlám sú tie elektrické drahšie. Podľa Bloomberg New Energy Finance by však do roku 2022 mali stáť menej ako benzínové vozidlá. Rovnako treba myslieť na to, že náklady na pohon a celkovú prevádzku sú pri elektrických vozidlách nižšie.
Svedčí o tom napokon aj štúdia z roku 2018, ktorú zostavila University of Michigan. Zatiaľ čo prevádzka elektrického vozidla v USA stojí ročne 485 dolárov, prevádzka benzínového auta vychádza na 1117 dolárov (ani pri jednom nie je zahrnuté palivo).
Web Energie-portal.sk
uvádza porovnanie elektromobilov a benzínových vozidiel pri mestskej spotrebe a opäť z toho vychádzajú lepšie elektrické autá. Cena elektriny sa pohybuje okolo 2,30 €/100 km a cena benzínu je 7 €/100 km.
Z toho vyplýva, že aj keď na začiatku zaplatíte viac, počiatočná investícia sa vám po čase vráti. A ak sa neskôr rozhodnete elektrické vozidlo predať, s veľkou pravdepodobnosťou neprerobíte. Elektromobily si totižto držia svoju hodnotu veľmi dlho.
Mýtus č. 3: Batéria zvyšuje nebezpečenstvo počas nehody
Vedeli ste, že čisto elektrický
Jaguar I-PACE má batériu v ochrannom obale z hliníka a ocele? Je to práve aj z toho dôvodu, aby počas nehody batéria nevzbĺkla a nijako neohrozila posádku.
Je dôležité vedieť, že okrem obalov majú batérie aj iné bezpečnostné prvky. Sú to napríklad chladiace systémy, ktoré zabraňujú prehriatiu, alebo detektory kolízie. Ak takéto detektory zaznamenajú hrozbu poškodenia batérie, v predstihu vypnú poistky.
Elektrické vozidlá teda nie sú o nič nebezpečnejšie ako naftové či benzínové autá.
Elektrické vozidlá sú rovnako bezpečné ako autá so spaľovacími motormi.
Mýtus č. 4: Nie je dostatok nabíjacích staníc
Vodiči si väčšinou elektromobily nabíjajú doma. Je pre nich oveľa pohodlnejšie nechať auto, aby sa nabilo cez noc, než by mali zastavovať počas cesty na čerpacej stanici.
Tým však nechceme povedať, že verejné nabíjacie stanice nie sú dôležité. Práve naopak. Napredovanie výroby elektrických vozidiel si vyžaduje, aby sa rozrastala aj nabíjacia infraštruktúra.
A že sa to deje, o tom svedčia
údaje z portálu Chargemap.com Ten totižto uvádza, že zatiaľ čo v roku 2018 bolo na Slovensku len 176 nabíjacích staníc, teraz ich je až 342.
Mýtus č. 5: Nabíjanie trvá príliš dlho
Uvedomujeme si, že niektorým vodičom sa 10-hodinové nabíjanie môže zdať pridlho. No ako sme už uvádzali, väčšina majiteľov elektrických áut ich nabíja doma a cez noc. Takže kým budete oddychovať, vaše auto sa pripraví na ďalšiu celodennú jazdu.
Časovo efektívnejšou voľbou sú rýchlonabíjačky na jednosmerný prúd, ktoré nájdete na väčšine verejných staníc. Napríklad modelu
Jaguar I-PACE stačí jedna hodina, aby sa pomocou takejto nabíjačky dobil na 270-kilometrový dojazd.
Mýtus č. 6: Elektrické vozidlá majú krátky dojazd
Zatiaľ čo v roku 2010 elektrický hatchback mohol na jedno nabitie jazdiť maximálne 160 kilometrov, v súčasnosti sú elektromobily ďaleko za touto hranicou.
Batérie majú bežne dojazd až do 320 kilometrov, čo bez problémov vystačí na celodennú jazdu. Do tejto skupiny patrí aj spomínaný Jaguar I-PACE.
Nenechajte sa zmiasť ani tvrdením, že pri nižších teplotách klesá aj dojazd. Nové batérie sa neustále vylepšujú a výrobcovia ich prispôsobujú ďalším systémom (vyhrievanie sedadiel, klimatizácia), aby tak optimalizovali dojazd.
Medzi takéto vylepšia patrí aj funkcia Jaguaru I-PACE, ktorá umožňuje vopred určiť odchod z domu, a batéria sa spustí práve v tomto momente. Funkcia nielenže optimalizuje dojazd, ale predlžuje aj životnosť batérie.
No a nezabúdajte ani na to, že elektrické vozidlá disponujú zariadeniami, ktoré vás varujú pred vyčerpaním elektriny, a rovnako vás navedú na najbližšiu nabíjaciu stanicu.
Mýtus č. 7: Batérie sa nedajú recyklovať
Až 96 % materiálov, ktoré sa nachádzajú v olovených batériách, sa dá recyklovať. V najnovších vozidlách sa používajú lítium-iónové batérie, ktoré je takisto možné recyklovať.
V niektorých prípadoch dokonca existuje šanca, že batéria sa pred recykláciou znovu nabije a bude ďalej slúžiť.
No a ako taká recyklácia nových batérií vyzerá? Jedným zo spôsobov je jej rozdrvenie a následné roztriedenie kovov, ako je meď a oceľ. Druhou možnosťou je zachladiť batériu v tekutom dusíku (batéria nemôže reagovať) a následné rozdrvenie. Ako v prvom prípade, aj v tomto sa oddelia kovy na ďalšie použitie.
Mýtus č. 8: Elektrické auto sa nemôže umývať v umyvárni
Sklopte spätné zrkadlá a anténu, zatvorte okná a zaraďte neutrál. Po tom, ako to všetko urobíte, môžete poslať elektrické vozidlo do umývacieho tunela. Ak ste sa doteraz báli, že sa elektromobil v umyvárni poškodí, zahoďte všetky starosti.
Elektromotor, batéria a ďalšie komponenty sú utesnené tak, aby sa k nim voda nedostala a nijako ich nepoškodila.
Pokiaľ ide o konkrétne metódy umývania, pri elektromobiloch môžete zvoliť už spomínaný umývací tunel alebo prúdové ostrekovanie.
Mýtus č. 9: Elektrické vozidlá sú nebezpečné pre chodcov
Elektrické vozidlá vo všeobecnosti vydávajú tichšie zvuky než autá so spaľovacím či benzínovým motorom. Zvlášť vo veľkých mestách tým prispievajú k znižovaniu akustického smogu.
Existuje však mýtus, že práve kvôli nízkej hlučnosti elektromobily ohrozujú chodcov, pretože tí ich včas nezaregistrujú.
Pri nízkej rýchlosti od 15 do 30 km/h autá vydávajú umelý zvuk, ktorý má chodcov upozorniť na to, že sa pohybujú po ceste. No a pri vyššej rýchlosti pneumatiky vytvárajú dostatočný zvuk na to, aby si chodec auto všimol.
Keď si k tomu domyslíte spomínané bezpečnostné prvky na sledovanie premávky a prekážok na ceste, ako vodič ani chodec sa nemusíte ničoho obávať.
O výhodách elektromobilov sa môžete prísť presvedčiť aj osobne –
plne elektrický Jaguar I-PACE nájdete v našom showroome Jaguar Land Rover na Rožňavskej 30 v Bratislave.