„Keď si posadnutý, ideš do extrémov.“ Tak znie motto modelu Jaguar XE SV Project 8, ktorý pokoril všetky možné doterajšie limity. Jedno kolo na legendárnom pretekárskom okruhu v Nürburgringu dokázal odjazdiť za dych berúcich 7 minút a 21,2 sekundy, čo je historicky najrýchlejší čas, aký kedy dosiahol štvordverový sedan sériovej výroby.
Niekdajšieho lídra tak na slávnom nemeckom okruhu tromfol o neuveriteľných 11 sekúnd! Týmto časom však hravo zdolal aj výsledky mnohých dvojdverových športiakov, a to si naozaj zaslúži uznanie.
Špeciálnu pozornosť si zasluhuje aj jeho zrýchlenie. Z nuly na 100 km/h sa dokáže dostať iba za 3,5 sekundy, pričom maximálna rýchlosť, ktorú dosahuje, sa šplhá na astronomických 322 km/h. Auto sériovej výroby so 600 koňmi pod kapotou tak ukazuje, že žiadne hranice preň neexistujú.
Za týmto úspechom stojí technické centrum s názvom Special Vehicle Operations (SVO), ktoré sídli v anglickom Warwickshire. Toto špecializované výrobné zariadenie je centrom excelentnosti Jaguar Land Rover a je pracoviskom 200-členného tímu automobilových špecialistov. Ústredie spoločnosti SVO s rozlohou 20 000 metrov štvorcových má viac ako 40 inžinierskych inšpekčných priestorov a lakovňu na svetovej úrovni.
Tím dizajnérov a konštruktérov zo SVO podľa riaditeľa divízie Michaela van der Sandea posúva „hranice výkonu, luxusu a schopností splniť a prekonať očakávania najnáročnejších zákazníkov Land Rover.“
„V prípade ručne montovaného modelu XE SV Project 8 sa tento princíp uplatňuje naplno a prináša najkompaktnejší štvordverový sedan značky Jaguar, ktorý svojím výkonom prekonáva aj superautá,“ dopĺňa ho výkonný riaditeľ Jaguar Land Rover Special Operations John Edwards, podľa ktorého bolo ich úlohou vytvoriť najšportovejší cestný Jaguar v dejinách.
A to nielen najrýchlejší, ale zároveň aj najobratnejší. „Kvôli maximálnemu výkonu obsahuje Project 8 jedinečne vyladenú verziu Adaptive Dynamics, ktorá obsahuje nový Track Mode, čo z neho robí perfektného partnera pre všetky vaše vzrušenia,“ uvádza spoločnosť Jaguar.
600 koní pod kapotou má pod palcom osemstupňová automatická prevodovka, ktorá vodičovi umožňuje meniť jazdu podľa svojho rozmaru. Nový model Jaguaru tak hravo zvládne nielen rovinatú trasu, ale aj oveľa náročnejšie horské terény. Užiť si tak môžete pohodovú jazdu, ale aj poriadnu cestnú divočinu s plynovým pedálom na podlahe.
Project 8 a sesterský Jaguer XE zdiaľky síce vyzerajú, akoby mali spoločnú „DNA“, no osmička má s pôvodným modelom spoločné iba oplechovanie strechy a predné dvere. Znamená to, že až tri štvrtiny mechanického vybavenia sú navrhnuté úplne nanovo a na mieru. Project 8 má tak svoju vlastnú nenapodobiteľnú identitu.
Vidno to aj v kabíne, ktorá síce odzrkadľuje štandard rady XE, no čo sa týka detailov, predsa len je iná. Sú tu napríklad zadné sedadlá pre dve osoby a zaujímavá je aj dvojica tenkých skosených kožených predných sedadiel s reliéfnymi opierkami na hlavu, ktoré zabezpečujú maximálny komfort.
Za zmienku stojí aj špeciálna palubná doska. Vysoký výkon zabezpečuje napríklad dotyková obrazovka v infotainment systéme, digitálne meradlo cluster či dual-zóna automatického systému klimatizáce. Športový sedan jednoducho ponúka dva v jednom: moderný luxus a zároveň špičkové vybavenie.
„Navrhnutý, skonštruovaný a ručne zostavený vďaka Special Vehicle Operations – tento rekordný sedan je vyrobený pre najnáročnejších nadšencov jazdy z celého sveta,“ konštatuje riaditeľ Sande s tým, že Project 8 naozaj nie je typom automobilu, ktorý si zákazník kupuje na každodenné povinnosti.
Svedčí o tom aj globálna produkcia, ktorá je obmedzená na 300 kusov. Zazrieť tohto štvordverového fešáka na cestách bude teda skôr rarita a dá sa predpokladať, že vo všeobecnosti pôjde skôr o investičný kúsok, ktorý bude „trpieť“ v luxusných garážach. Aký hriech, ak vezmeme do úvahy jeho perfektné jazdné vlastnosti.