Novinky

Jaguar škriabe všetkými štyrmi

Pohon všetkých štyroch kolies už dávno nie je doménou terénnych áut, či dnes tak moderných crossoverov alebo SUV.

Pohony AWD (All Wheel Drive) sú obľúbené aj v luxusných limuzínach aj v športových kupé. A veľmi dobre si to uvedomujú aj v Jaguari. Preto ponúkajú modely s pohonom všetkých štyroch kolies vo všetkých segmentoch.

Aj s dieselom

Aktuálne, s uvedením nového modelu XF, Jaguar rozšíril ponuku verzií s pohonom všetkých štyroch kolies. Popri pôvodnom zážihovom preplňovanom trojlitrovom motore si teraz môžete dopriať pohon všetkých štyroch kolies v modelovom rade XF aj s dvojlitrovým dieselovým motorom Ingenius. Za bežných okolností elektronika smeruje všetku hnaciu silu na zadné kolesá. V porovnaní s vozidlami, ktoré majú permanentný pohon všetkých štyroch kolies si tak Jaguar zachováva jazdné vlastnosti áut so zadným náhonom. Vodič necíti v riadení žiadne nepriaznivé vplyvy a zároveň sa tak redukujú parazitné straty v hnacom reťazci.

Prediktívna štvorkolka

V prípade potreby však riadiaca jednotka presunie adekvátnu časť hnacej sily dopredu. O tom kedy a aká časť hnacej sily sa má presunúť dopredu rozhoduje jednotka IDD (Intelligent Driveline Dynamics), ktorú vyvinul a nakalibroval Jaguar vo vlastnej réžii. To je unikátny prístup, pretože si automobilky pohon 4x4 zvyčajne objednávajú u subdodávateľov. Jaguar však nechcel nechať nič na náhodu a chcel, aby jeho systém predstavoval vrchol v triede. Jednotka IDD na základe množstva signálov (uhlové zrýchlenie karosérie okolo zvislej osi, priečna a pozdĺžna akcelerácia, uhol natočenia volantu atď.) kontinuálne odhaduje úroveň priľnavosti medzi pneumatikami a povrchom vozovky a tiež to ako sa aktuálne dostupná priľnavosť využíva na styčných plochách jednotlivých kolies s vozovkou. Systém pracuje prediktívne. To znamená, že na situácie reaguje prakticky skôr, než k nim dôjde. Ak napríklad IDD predpovedá, že sa kolesá zadnej nápravy blížia ku svojim trakčným limitom, bleskurýchlo presunie adekvátnu časť hnacej sily dopredu. V priebehu iba 165 milisekúnd sa tak XF dokáže pretransformovať z „čistej“ zadnokolky na plnohodnotnú štvorkolku. Hnaciu silu dopredu však riadiaca jednotka dokáže presunúť aj za účelom zmiernenia tendencie k pretáčavému šmyku pri rýchlom prejazde zákruty. IDD je totiž prepojený aj s elektronickým stabilizačným systémom (DSC), systémom presúvania krútiaceho momentu (Torque Vectoring) a tiež so systémom Jaguar Drive Control. Podobne ako v modeli F-Type, kde bol tento systém použitý prvýkrát, aj tu je jednotka IDD integrovaná do rozvodovej skrine s viaclamelovou spojkou. Rovnaký systém využíva aj nový model XE a podobný aj model XJ.